torsdag den 16. april 2015

Refleksion over leverance - uge 16.

Refleksion



Det var i starten svært at finde frem til en handling i de forskellige videoklip. Vi blev dog hurtigt enige om hvad der endeligt skulle ske, da vi fik fremlagt ideerne for hinanden.
I og med vi i modul 2 har fået nye grupper, kræver det både tid og tålmodighed at lære hinandens arbejdsmetoder at kende. Vi har været gode til at samarbejde og indgå kompromisser, så alle kunne tilpasse sig ugens arbejdsopgaver.
.
I og med det var skuespil i filmene ændres kommunikationen betydeligt mere. Vi påtager os en rolle og skriver manuskript for hvem der siger hvad, hvornår. Dermed bliver det hurtigt et “setup” hvor vi kommunikerer anderledes end hvad vi gør under arbejdet før og efter filmningen.

Det har været sjovt og anderledes at “lege” med begreberne på denne måde, hvor vi udfører dem på “egen krop”. På den måde bliver vi mere bevidste om betydningen af de forskellige begreber og ser situationer hvorpå de kan bruges i hverdagen.

Det har været en sjov og underholdende uge, med mange grin og konstruktive diskussioner.

Leverance uge 16 - Video 1


Video 1- Vis i et videoklip, hvordan de to virkelighedsforståelser kan udfolde sig i en og samme samtale mellem en pædagog og en mor eller mellem en pædagog og en bruger (barn, unge, voksen).
Handling:
En pædagog beder børnene om at tegne deres mor og far. Sofie og Ida sidder ved siden af hinanden, da ida pludselig spørger Sofie, hvorfor hun tegner en sort far?
Sofie forklarer sig og pædagogen observerer samtalen, hvorefter hun senere bryder ind.
Analyse:
Her ses hvordan virkelighedsforståelsen univers kan skabe misforståelser, når det ses ud fra to forskellige virkeligheder.
Ida kender kun til hendes egen virkelighed og ved derfor ikke at Sofie kan have en anden, derfor har Ida et ensrettet syn.
Pigerne sidder og undrer sig og kigger hen på pædagogen, i håb om at få en forklaring.
Pædagogen som sidder og observerer pigerne forklarer pigerne ud fra hendes multivers, hvordan Sofie kan have en sort far og Ida en hvid.

Når vi snakker kommunikation, snakker vi også virkelighedsforståelser -  univers og multivers.
Når man ser ud fra et univers, betyder det at man kun ser et fænomen ud fra sit eget syn. Selvom andre ser noget andet, kan man kun opfatte det ud fra hvad man selv har set/oplevet.
Fx. som Ida i børnehaven, der undrer sig over hvorfor Sofie maler sin far sort. Ida er ikke vokset op med en far fra Afrika, så derfor er det svært for Idas virkelighedsforståelse at forstå hvordan det kan lade sig gøre, når hun ikke selv står i den situation.
I modsætning til univers er multivers en virkelighedsforståelse hvor et fænomen ses ud fra flere øjne. Fx som pædagogen i børnehaven gør, når hun forklarer pigerne hvorfor de kan have forældre der har forskellig hudfarve.
Små børn har svært ved at se ting fra et multivers, da de primært lever i deres eget univers, og har svært ved at have abstrakt tænkning.

Leverance uge 16 - Video 2


Video 2 - Vis et videoklip med en samtale, hvor ‘udtryk’ bliver forstået helt forskelligt, når der skiftes kontekst.

Handling:
En person med en DF-trøje sidder i et venteværelse og læser avis. En Dansker kommer ind og sætter sig ved siden af. Danskeren nikker anerkendende og smilende til ham med DF-trøjen. 
Lægen som er en muslimsk kvinde kalder ind personen med DF-trøjen ind og her opstår en akavet situation mellem læge og patient. 



Analyse: 
Her ses hvordan udtrykket kan forstås på to forskellige måder, i forhold til hvilken kontekst vi kommunikerer i. En gruppe danskere vil måske ikke tænke endvidere over den t-shirt person 3 vælger at møde op i. Det vil måske blot forstås som en politisk holdning, som ikke kræver yderligere forklaring.
I et miljø med personer af anden-etnisk herkomst kan et udtryk som denne DF-trøje let misforstås. Den kan tolkes negativt i og med det budskab personen kommunikerer ved at have lige netop den trøje på i denne kontekst. I denne video er det tydeligt, at den muslimske læge tolker altså denne person som racist og hun føler sig utryg/provokeret ved nu at skulle undersøge på denne person.

Her ses et tydeligt eksempel på hvad vi kommunikerer, ved den måde vi udtrykker os på, som i denne situation er non-verbalt og hvor påklædningen har stor betydning for vores kommunikation. Dette er et eksempel på at det samme udtryk (DF -trøjen), kan opfattes vidt forskelligt alt efter hvilke kontekster vi bevæger os i.


Leverance uge 16 - Video 3



3.Vis et videoklip af en samtale hvor pædagogen er bevidst om cirkulariteten. Hvad siger, gør, tænker pædagogen?
Vis samme situation, hvor pædagogen taler og tænker mere lineært.

Handling:
Nannas far skal hente Nanna i børnehaven, da han kommer op fra garderoben med Nannas ting stopper pædagogen ham. Hun fortæller at Nanna er blevet mere stille i børnehaven end hun plejer at være og pædagogerne vil nu være mere opmærksomme på hende i en tid for at se hvad de kan finde ud af. Nannas far mener ikke det er nødvendigt at undersøge hans barn
yderligere. Faderen er utilpas da han bliver stoppet på vej for at finde Nanna.
A:


Analyse:

Klippet viser hvordan pædagogen i deres dialog møder faren i deres snak om Nanna. I samtalen forsøges der at mødes og skabes forståelse for subjektet der kommunikeres med, da det er vigtigt at komme frem til en løsning som begge sider kan være tilfredse med. Vi ser cirkulariteten i det reaktioner og modspil som opstår mellem begge personer og dialogen skabes og forandres i kræft af at begges meninger og holdninger kommer til udtryk
B:


Analyse:

Som vi kan se på det andet klip så udvikler samtalen sig denne gang mere til en professionel monolog over for faren, da han har tiltro til pædagogens autitet på området. Han bliver til et objekt for den professionelles handliger og komminikationen, og kommer ikke med nogen ordenlige indvindinger eller på nogen relevant måde bedrager til den forgående kommunikation. I sidste ende koges dialogen ned til en ensidig problemløsning 

Leverance uge 16 - Video 4

Video 4 - Vis et videoklip med en samtale, hvor deltagerne ikke er bevidste om domænerne. Vis samme situation (samtale?), hvor mindst én af deltagerne er bevidst om domænerne.

Handling:
Malte og Patrick sidder i sandkassen og bygger en borg, udenom laver de en sø med vand de har hentet inde fra huset. En pædagog fortæller dem at det ikke er i orden og går derefter hen til en kollega for at forklare hende situationen. 

Video A: 



Analyse: 
De tre pædagoger kommunikerer og handler i situationen ud fra tre forskellige domæner. Den første pædagog taler ud fra det produktive domæne, hvor hun er styret af reglerne for leg med vand i institutionen. Hun stiller sig kritisk overfor legen og ønsker at tage beslutning om, at den skal stoppes. Pædagog nummer to, har taget det personlige domæne med sig ind i samtalen. Hun lader sig styre af sine egne holdninger og følelser.
Den sidste pædagog er den reflekterende, hun ser verden ud fra et multiversielt synspunkt, hun ønsker at understøtte børnenes nysgerrighed blandt andet gennem accept, frihed og dialog.

I video A har de tre  pædagoger svært ved at finde et fælles standpunkt, med hensyn til drengens vandleg, da de taler ud fra de tre forskellige domæner, altså at de taler i forskellige kommunikative kontekster. De taler kun ud fra deres egne univers, og kan ikke se andre kontekster end deres egen. Dette gør det svært at finde en fælles løsning, hvis de ikke er enige om sammenhængen.

Video B:



I video B har den reflekterende pædagog forstået at de taler udfra hver deres domæne, og kan på den måde bedre få skabt en fælles aftale, de alle kan leve med, set ud fra multivers.