torsdag den 16. april 2015

Leverance uge 16 - Video 4

Video 4 - Vis et videoklip med en samtale, hvor deltagerne ikke er bevidste om domænerne. Vis samme situation (samtale?), hvor mindst én af deltagerne er bevidst om domænerne.

Handling:
Malte og Patrick sidder i sandkassen og bygger en borg, udenom laver de en sø med vand de har hentet inde fra huset. En pædagog fortæller dem at det ikke er i orden og går derefter hen til en kollega for at forklare hende situationen. 

Video A: 



Analyse: 
De tre pædagoger kommunikerer og handler i situationen ud fra tre forskellige domæner. Den første pædagog taler ud fra det produktive domæne, hvor hun er styret af reglerne for leg med vand i institutionen. Hun stiller sig kritisk overfor legen og ønsker at tage beslutning om, at den skal stoppes. Pædagog nummer to, har taget det personlige domæne med sig ind i samtalen. Hun lader sig styre af sine egne holdninger og følelser.
Den sidste pædagog er den reflekterende, hun ser verden ud fra et multiversielt synspunkt, hun ønsker at understøtte børnenes nysgerrighed blandt andet gennem accept, frihed og dialog.

I video A har de tre  pædagoger svært ved at finde et fælles standpunkt, med hensyn til drengens vandleg, da de taler ud fra de tre forskellige domæner, altså at de taler i forskellige kommunikative kontekster. De taler kun ud fra deres egne univers, og kan ikke se andre kontekster end deres egen. Dette gør det svært at finde en fælles løsning, hvis de ikke er enige om sammenhængen.

Video B:



I video B har den reflekterende pædagog forstået at de taler udfra hver deres domæne, og kan på den måde bedre få skabt en fælles aftale, de alle kan leve med, set ud fra multivers.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar