onsdag den 13. maj 2015

Leverance uge 20


Beskrivelse af aktiviteten 


En pædagog står for aktiviteten “Kim’s leg” med ca. 12 børn i alderen 3-4 år. Hun udvælger 10 genstande, som hun ligger på en bakke med et viskestykke henover. 
Børnene bliver sat i en rundkreds med bakken i midten. Børnene får nu et vis antal sekunder til at se på tingene under viskestykket, hvorefter de bliver skjult igen.
Børnene skal nu, én efter én kunne nævne så mange ting som muligt fra bakken. Til sidst løftes viskestykket og alle tingene er nu synlige for børnene.
Her er der mulighed for at de kan sætte ord/navne på det de kan se og føle på tingene. Samtidig går der automatisk en dialog i gang om hvilke ting der er på bakken og hvilke der evt. er blevet glemt.

Her lægges vægt på at børnene kan memorere både de ti genstande fra bakken, men også de ting som tidligere er blevet nævnt.
Det handler om gentagelser og om at udvikle ord og ordbetydninger. Målet er at lære børnene flere ord, ved at sætte ord på genstanden.

Vi formoder at de fleste børn kender genstandene og deres funktioner, men ikke nødvendigvis navnet på dem. Det er her vi forventer at se en udvikling, bla. ved hjælp af de ældre børn, som kan sætte navne på næsten alle tingene.

Her kan NUZO bruges til at se en udvikling. (Måske kan barnet huske ordbetydningen for tingen i morgen.)
Vi kan se hvordan Vygotsky's teori om sprogtilegnelse kan tilkobles denne aktivitet, da barnet i denne sammenhæng lærer af det mere kompetente barn.


Denne aktivitet skal udføres efterfølgende en gang ugentlig, så man kan se en udvikling på længere sigt.
Dette er også med til at skabe tryghed ved børnene, og de kan genkende seancen næste gang bakken med viskestykket tages frem. Legen kan varieres med flere/andre/sværere ting, netop for at udvikle barnets sprog.
Vi kan se hvordan samfundet og miljøet påvirker barnets sprog, da nogle børn kan genkende nogle ting frem for andre, fordi de måske har det derhjemme. 
(F.eks. kan en dreng der bor på en bondegård kende koen på bakken.)
Udfordringer for børnene:
At vente på tur. Med 12 børn kan ventetiden føles lang for den sidste i kredsen. Her øves tålmodighed.


Udfordringer for pædagogen:
Det er vigtigt at pædagogen, har en forståelse for hvilke sproglige kompetencer de forskellige børn har, så man kan få alle børn med i legen, og får styrket hvert enkelt barn.


Videoklip


a)



b) 




c)
                                         



Ingen kommentarer:

Send en kommentar